A cikket Bársony Fanni írta rólunk. Ez úton is köszönjük neki!:)
A
Közösségben Élni nevet viselő civil kezdeményezés a Budapesti Műszaki és
Gazdaságtudományi Egyetem Lakóépülettervezési Tanszékéhez köthető, az ott
tanító-doktoráló-hallgató építészek az elméleti alapokat és külföldi
gyakorlatokat megismerve a „co-housing”-ot itthon is szeretnék minél szélesebb
körben elterjeszteni, és elérni, hogy ez a lakhatási forma az alulról
szerveződő közösségek számára Magyarországon is egy valós alternatíva legyen.
Az első „cohousing”-
ok Dániában a ‘60-70-es években jöttek létre, majd Nyugat-Európa számos
országában és ez Egyesült Államokban is megjelentek. A korábbi évszázadokra jellemző többgenerációs
együttélés az utóbbi évtizedekben egyre marginálisabbá vált a modern nyugati
társadalmakban, manapság a családok kisebb egységei az ún. nukleáris családok
élnek csak együtt, méghozzá külön háztartásokban. Ez a modell terheket ró a
jóléti államokra, és számos társadalmi problémának is forrása. Házaink,
lakásaink többnyire családra tervezett ingatlanok, amelyekben a lakók, ha idős
korukra egyedül maradnak, nehezen birkóznak meg a fenntartással, az
egyedülléttel, a magukról való gondoskodással. Nemcsak az idősek között, a fiatalabb
generációkban is egyre több az egyszemélyes háztartás, a szomszédsági viszonyok
pedig eltűnőben vannak, és azt mondhatjuk, hogy a lakáspiac és az építőipar
csak lassan reagálnak ezekre a társadalmi változásokra, az egymástól nagyon
különböző típusú lakhatási szükségletekre és az emberek közösségi élet iránti megnövekvő
igényeire is. Ezekre az átalakulásokra és hiányokra próbálnak reflektálni a „co-housing”-
ok, melyek Európa keleti felén még csak elenyésző számban vannak jelen.
Magyarországon
jelenleg még nincs olyan kezdeményezés, amely minden szempontból „co-housing”- nak
minősülne, ugyanakkor a lakhatással kapcsolatos problémák közösségi alapú
megoldásai nem új keletűek hazánkban sem. A „co-housing” típusú együttélésnek
vannak történelmi hagyományai, a házközösség sokáig bevett lakhatási forma
volt, és az ugyanazon házban vagy telken épített több házban együtt lakó és
közösen gazdálkodó 3-5 család együttesét értették alatta. A kaláka, azaz a
rokoni, szomszédi, ismeretségi alapon szerveződő önkéntes és kölcsönösségi
elven nyugvó közösségi lakásépítés a szocialista időkben is meghatározó volt.
Egy modern „co-housing”
persze jóval több az építési vagy felújítási munkálatok közösségi alapú
kivitelezésénél. Itt a közös célokat kitűző és azonos értékeket magukénak valló
tagok szigorúan önkéntes és nonprofit alapon lakóközösséggé szerveződnek, és
együtt tervezik meg, és szabják a saját igényeikre későbbi ingatlanjukat.
Fontos, hogy nem kommunákról van szó, egy „co-housing”- ban az egyes családok,
tagok által kizárólagosan használt privát lakórészek és a közösen használt,
közösségi funkcióval bíró terek jól elkülönülnek egymástól. A „co-housing”-ok
az ideológiai közösségen túl jogi, gazdasági társulások is egyben, jellemzően egyesületi
vagy szövetkezeti keretek között működnek. A közösségek kimondott törekvése,
hogy a lakóközösségek kor, nem, élethelyzet, társadalmi osztály tekintetében is
mind sokszínűbb tagokból álljanak, ami mögött az az elképzelés áll, hogy a régi
típusú együttélési viszonyokat az ilyen diverz közösségek tudják lemodellezni.
A sokszínűség a „co-housing”- okban fontos értékként fogalmazódik meg, emellett
szinte minden „co-housing”- ra jellemző még a részvétel, az alulról építkezés,
a demokrácia és a fenntarthatóság követelménye.
Kétségkívül
a „co-housing”- ok egyik legnagyobb előnye a gazdasági fenntarthatóságukban
áll. Könnyű belátni, hogy a lakórészlegek saját igényekre szabásával, a
térhasználat alternatív formáival, az egyes részek közös használatával, a nagy
tételben vásárlással jelentősen csökkenthetők a lakhatás költségei és a lakók
ökológiai lábnyoma.
A
fenntarthatóság azonban nem csak gazdasági értelemben valósulhat meg a „co-housing”-
ok esetében. Társadalmi szempontból is fenntarthatóak annak köszönhetően, hogy
a lakók önként szerveződnek és maguk választják meg azokat a személyeket,
akikkel egy közösségben szeretnének élni. A környezeti fenntarthatóság
kritériuma is érvényesül a terek és a terhek megosztása révén, a kulturális
fenntarthatóság pedig azáltal, hogy a sokszínű közösségekben sokfajta hozott
érték adódhat össze.
A békés
együttéléshez természetesen a „co-housing”- ok esetében is kellenek szabályok,
méghozzá olyanok, amelyek amellett, hogy tükrözik az ott élők igényeit és
értékválasztásait, összhangban vannak a demokrácia alapelveivel is.
Elengedhetetlen, hogy minden lakó részt vehessen a folyamatokban, hogy a lakók
a saját igényeikre szabhassák a lakókörnyezetüket, hogy a szervezet ne
hierarchikus legyen, hogy a lakók között ne lehessen vagyonközösség. A
jellemzően konszenzusos döntéshozatal tovább erősíti a „co-housing”- ok
demokratikus jellegét és társadalmi fenntarthatóságukat.
A fentiek
alapján nem meglepő, hogy a „co-housing”- ok elsősorban a középosztály tagjai
számára jelenthetnek alternatívát, hiszen az ő lakhatási szokásaikban kaphatnak
nagyobb szerepet a tudatosság, a környezeti- és egyéb fenntarthatósági
szempontok, mint ahogyan az önszerveződéshez szükséges kapacitások is nekik
állnak inkább rendelkezésükre. Ugyanakkor a külföldi példák azt is mutatják,
van törekvés és több példa is arra, hogy különböző társadalmi hátterű csoportok
vegyüljenek egy-egy lakóközösségen belül, extrém esetben például hajléktalant
is befogadjanak a lakók közé. A sokszínűség kívánalma egyfajta integrációs
modellt is eredményez, ami alkalmas és érdekes tereppé teheti a „co-housing”- okat
a társadalmi konfliktusok tanulmányozására. Léteznek olyan konstrukciók is,
ahol az állam vagy a helyi önkormányzat is jelen van a „co-housing”- ban,
például oly módon, hogy ott szociális bérlakásokat tart fenn. Kérdés, mennyiben
sérül ilyenkor az önkéntesség és az alulról szerveződés követelménye.
Közel sem
biztos persze, hogy a „co-housing”- oknak a lakhatási problémákon túlmenően
egész társadalmat érintő etnikai vagy szociális konfliktusok megoldását kellene
felvállalniuk. A jó szomszédsági viszonyok kialakításával, az emberek közötti
kapcsolati tőke, bizalom, és szolidaritás erősítésével, a sokszínűség értékként
való kezelésével, a generációk közelebb hozásával, a demokratikus működéssel, a
fogyasztás mérséklésével máris sokat tehetnek azért, hogy társadalmainkban több
tudatos, aktív, felelős és nyitott állampolgár legyen.
A cikk
elsődleges forrásául a 2015. április 13-án az ELTE PPK Gazdaság- és
Környezetpszichológia Tanszék által szervezett Környezetpszichológiai előadások második
alkalmán („Közösségi lakóhelyek, avagy a co-housing modell”) elhangzott előadások
szolgáltak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése